Warning: file_put_contents(): Only -1 of 46307 bytes written, possibly out of free disk space in /web/k5fc/afuzet.hu/wp-content/plugins/bsa-plugin-pro-scripteo/frontend/css/template.css.php on line 31
Ha engem kérdeztek a vitorlázásról... - aFüzet

Ha engem kérdeztek a vitorlázásról…

Méder Áronnal 2009-ben kerültem először kapcsolatba, amikor Carinával körbehajózta a Földet. Áron 3 év alatt tette meg a 35 országot érintő útját, és ez idő alatt olyan kalandokat élt át, ami csak nagyon keveseknek adatik meg. Akkor sokat beszélgettünk, azóta inkább csak a közösségi média oldalain láttam felbukkanni, ahogy a világ különböző pontjairól bejelentkezett. Az utóbbi három hónapban a Spirit of Hungary és Fa Nándor kerültek a hírek középpontjába, ami nem is csoda, hiszen a kapitány immár ötödször kerülte meg a Földet hajóval. Ez alkalommal a legendás Vendée Globe, szóló-non-stop földkerülő vitorlázó verseny 94. napján ért célba Les Sables d’ Olonne-ban, a nemzetközi verseny nyolcadik helyezettjeként. Fantasztikus, amit elért, óriási gratuláció jár neki. Története újra felidézte bennem a több mint 7 évvel ezelőtti eseményeket és találkozásokat, amik arra késztettek, hogy megkeressem Áront.

2009 őszén érkeztél meg Koperbe a Föld körüli vitorlázásodból. Mi történt veled azóta?

Sok minden történt velem azóta, de egy dolog változatlan maradt az életemben: a vitorlázás. Nagyon sokat vagyok a tengeren, az óceánon, és a Balatonon. 2010 és 2012 között egy 13 méteres hajóval vitorláztam váltott legénységgel az Adriáról Sydneybe. Lehetett csatlakozni hozzám ezen a vitorlástúrán, sokan velem is tartottak. Aztán fél évig például vitorlástúrákat vezettem a Karib-tengeren, de nagyon sokan jöttek a Csendes óceánra is hozzám. A másik nagyon népszerű szigetcsoport Francia Polinézia volt, ahol szintén több túrát is szerveztem és vezettem. 2012 februárjában vettem meg a Mini 650-es óceáni versenyvitorlásomat (Felicity), amivel 2015 novemberéig vitorláztam. Nagyon sok versenyen is indultam vele, a legjobb eredményem a 2013-as UK Fasnet (6.50)-en egy második hely volt. Viszont komoly szponzorok nélkül, és kevés pénzből nehezen ment a Mini 650-es versenyzés. A hajóm is az egyik legrégebbi és legnehezebb volt a mezőnyben, plusz régi vitorlákkal jó eredményt csak viharban tudtam elérni. A 2013-as MiniTransat-on (szóló Atlanti átkelés) Marokkótól 220 mérföldre (400km) novemberben, a 34. születésnapomon eltört az árbócom, egy hétig tartott, míg egy 2,8 méteres árbóc csonkkal elvitorláztam Marokkóig. Salfi-ban sikerült kikötnöm, pont ott és ugyanazon a napon, ahol 7 évvel korábban Carinával. 2015 novemberében eladtam Felicityt, és azóta inkább a vitorlásoktatásra koncentrálok. Amúgy már 1998 óta oktattam a Balatonon, 2012 óta inkább az Adrián.

Ha már említetted: hol van Carina?

Most Lellén van kiállítva, de tavasszal kikötőt váltok: a BL Yachtclub & Apartments kikötőjében kap helyet (ami szintén Lellén van), ahol ugyanúgy bárki láthatja majd. Tervbe van véve a felújítása, hogy a jövőben lehessen vele vitorlázni a Balatonon. Az Ocean Sailing SE (oceansailing.meder.hu) üzemelteti, és ők fogják majd Carinát felújítani. Ez az egyik következő nagy projektünk. Remélem, találunk rá támogatókat.

Amikor nem oktatsz és nem túráztatsz a tengeren, mivel foglalkozol, és hol élsz? Még mindig folyamatosan úton vagy?

Újpesten élek a feleségemmel és a kisfiunkkal, abban a kis kertes házban, ami korábban a Nagypapámé volt. Itt újítottuk fel Carinát is 2004-2006 között, szóval jók itt az energiák. Egy évben 26 hetet vitorlázom (főleg oktatok a tengeren), 26 hetet pedig a családommal vagyok a szárazon.

Mit változtatott meg benned, hogy apa lettél?

Azóta az idő fontosságát jobban értem és érzem, ezért is nagyon sok időt töltök a családommal.

Ezek szerint a közeljövőben nem tervezel hasonló kalandot, kihívást, mint amit 2006-2009 között megéltél.

37 éves vagyok, még sok minden előttem áll, szerintem még lesz földkerülésem. Addig viszont az oktatásra és a családomra koncentrálok.

Utólag visszagondolva, hogyan emlékszel az akkori utadra? Eszedbe szokott jutni?

Természetesen gyakran eszembe jut a földkerülésem és Carina is, nagyon jól éreztem magam akkor, és azóta is. A földkerülésem nagyon erősen megváltoztatott, és ezt érzem mindennap…

Azt gondolnám, hogy most, a Vendée Globe kapcsán többször fordult meg a fejedben a földkerülésed. Azért a kettő – még így laikus szemmel nézve is – teljesen másról szólhat.

A Vendée Globe 3 szóban: hatalmas pénzek – hatalmas hajók – sebesség. Carina 3 szóban: kis pénz – kis hajó – lassúság. Az én utam a megismerésről szólt, hogy 3 év alatt a Földünket kicsit megismerjem. A Vendée Globe egy hatalmas pénz- és médiakoncentráció… Viszont, a VG lényege a szóló földkerülés, tehát a lényeg mégis közös pont.

Meg tudnád fogalmazni a leglényegesebb különbségeket a te Föld körüli utazásod és Fa Nándor versenyszereplése között?

Fa Nándor hajója 60 láb (18,28m), Carina 19 láb (6m) volt… A Spirit of Hungary projekt (2012-2017) költségvetését nem ismerem, de a többi új IMOCA 60-asét valamennyire igen, és azok 1 milliárd forint felett vannak jóval… Carinát én újítottam fel, amit egy TV áráért vettem 2004-ben. A földkerülésem is ‘low budget’ volt. Viszont közös pontok is vannak, hiszen mindketten magyarok vagyunk, és utánam Ő volt a következő, aki szólóban megkerülte a Földet. (Kopár István volt az első magyar szóló földkerülő, majd Fa Nándor kétszer kerülte meg a Földet, azután jöttem én, 15 évvel később…) Természetesen, neki komoly szponzorai vannak az én földkerülésemhez, vagy akár a MiniTransat projektemhez képest.

Láttam, hogy figyelemmel követted a versenyt, szurkoltál Fa Nándornak a Facebook oldaladon.

Persze, mert nem irigykedem, hanem inkább tisztelem Őt, plusz nagyon drukkoltam Neki, napi szinten követtem a versenyt. Mindenkinek más az útja, mindenki máshonnan indult, és máshova ért el…

Megfordult a fejedben, hogy a jövőben te is nevezel a VG-n, vagy ez nem annyira motivál téged?

A Mini 650-es óceáni versenyzés a Vendee Globe belépője, szóval volt szerencsém belekóstolni a szóló óceáni vitorlásversenyzésbe. Persze, a VG is nagyon érdekel, de oda hatalmas pénzek kellenek már… 10 éves versenyvitorlással is kb. 600 millió forint egy ilyen léptékű projekt! Szóval, még gyűjtenem kell hozzá…