Warning: file_put_contents(): Only -1 of 46307 bytes written, possibly out of free disk space in /web/k5fc/afuzet.hu/wp-content/plugins/bsa-plugin-pro-scripteo/frontend/css/template.css.php on line 31
Árulkodó betűink - aFüzet

Árulkodó betűink

Emlékszem, gyerekkoromban mindig nagy érdeklődéssel nézegettem édesapám polcán dr. Agárdi Tamás Grafológiáról mindenkinek című kötetét. Aztán már nagyobbacska voltam, amikor először kezembe mertem venni és belelapoztam a kemény borítójú, színes könyvbe. Mókás volt látni, hogy a különböző írásjelek nagyított változata milyen furcsán hatott a lapokon. Ennél tovább sosem kalandoztam az íráselemzés birodalmában.

Később persze gyakran találkoztam különböző rendezvényeken grafológussal, akinek mindig hosszú sorok kígyóztak az asztala előtt. Sosem volt türelmem kivárni. Ám mindig is érdekelt, mi zajlik vajon az asztal két oldalán. Ennek kapcsán kerestem fel Palkó Eszter humán-grafológust, hogy az évek óta összegyűlt kíváncsiságomat kielégítse írásról, írásjelekről, írástípusokról, szóval mindenről, amit papírra vetünk. Biztos voltam benne, hogy általuk sokkal többet elárulunk magunkról, mint gondolnánk.

Hogy lesz valakiből grafológus? Mi volt az a momentum az életedben, amikor úgy döntöttél, ezt szeretnéd tanulni és majd később ezzel foglalkozni?

A főiskola alatt volt egy csoporttársam, aki már akkor grafológiával foglalkozott, és én mindig áhítattal hallgattam élménybeszámolóit az elemzéseiről. Tíz évet vártam arra, hogy magam is grafológussá váljak. Komoly és nehéz tanfolyam áll mögöttem, hiszen az alapképzés hat szemesztert ölelt fel. Ezt követően iratkoztam be HR szakgrafológusi kurzusra, ami plusz egy évet jelentett. Ez tette fel az i-re a pontot. Bedobtak bennünket a mély vízbe egy olyan gyakorlatorientált képzéssel. Sokat jártunk egyetemek nyílt napjaira hallgatók kézírásait elemezni, de gyakran vettünk részt vásárokon is. ahol az utca emberének készítettünk gyorselemzést.

Mit nézel meg először egy kézíráson, amikor kezedbe veszel egy teleírt papírlapot? 

Természetesen azt, hogy rendezett, sima lappal tisztel meg az illető, vagy a zsebéből előrángat egy gyűrött papír fecnit? Azt gondolom, elsőre ez egy teljesen laikus embernek is lehet iránymutatás. Amikor kezembe kerül egy lap, elkezdem nézegetni, forgatni, szóval kicsit csámcsogok rajta. Aztán elkezdem kintről befelé nézni az írást. A nagy egésztől az apró részletekig. Margók, sorok iránya, távolsága egészen a betűk szétbontásáig.

Az első benyomás mennyire meghatározó az ember jellemét illetően? Később csak finomítod az elemzésedet vagy okozhat meglepetést a végleges eredmény?

Igen, okozhat meglepetést, ezért nem is adok az első benyomásra. Van néhány lényeges momentum, amit első körben próbálok megfogni, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy megtalálhassam a klienssel a „közös hangot”. A grafológia segítő tudomány, így építő szándékkal kell átadnom mindazt, amit az írásból látok, hogy valami jót adhassak tovább. Például, ha látok agresszív jeleket az írásmintában, attól fogva nagyon finoman kommunikálok. Kritikus embernél pedig nagyon kell figyelni a precíz megfogalmazásra, hiszen, aki ilyen típus, nehezen viseli a kritikát.

Mennyi időt vesz igénybe egy elemzés és hány szóra, mondatra van szükséged egy adekvát vizsgálat elkészítéséhez?

Először is, szeretnék két elemzés típust kiemelni, amivel foglalkozom. Az egyik a szóbeli gyorselemzés, amikor az író előttem ül, látom, ahogy készíti az írásmintát. Akkor ott rögtön, fél-egy órában a legdominánsabb jelek alapján készítek egy elemzést, amelyről beszélgetünk. Kérdezhet tőlem, megbeszéljük a jeleket, amiket látok. A másik a nagyelemzés, egy részletes személyiségkép készítése. Ez hosszabb folyamat, az élet szinte minden területét felöleli, írásban készül, diagramokkal megtűzdelve. Erre minimum egy hetet szoktam rászánni. Ilyenkor tényleg van idő és lehetőség ráhangolódni arra a személyre, aki a kezembe adja a kézírását. Ez egy rendkívül nagy bizalom a grafológus felé, hisz bele láthatunk olyan titkokba, amit nem mindenkivel oszt meg az ember. Épp ezért, a titoktartás a grafológusok etikai kódexének főszabálya. Lehet elemzést készíteni egy aláírásból, és egy több soros-oldalas műalkotásból is. Én annak a híve vagyok, hogy minél több betű áll rendelkezésemre, annál több dolgot, tulajdonságot láthatok meg. Amikor valaki szeretne egy részletes elemzést, ha elfogadja, adok számára egy útmutatást az írásmintáról. Semmi különleges kérésem nincs: levél formában (megszólítás, tartalom, aláírás, dátum) spontán szöveg legyen, lehetőleg (bármiről, mert nem lesz elolvasva) min. 15-20 sor, illetve 4-5 db aláírás és szignó a végén. A részletes személyiségképnél még kell a duktor (írásmintát adó személy) írásbeli hozzájárulása is az elemzéshez.
Általános információkra minden esetben szükségem van, mint pl.: kor, kezesség, iskolai végzettség, tanult-e műszaki írást, mi a foglalkozása, mióta dolgozik az adott munkakörben, szemüveghasználat, krónikus vagy aktuális betegségek, lelkiállapot, az író kéz esetleges sérülése, stb.

Mi okozza a legnagyobb problémát egy elemzés kapcsán, illetve milyen buktatói lehetnek a munkádnak?

A kevés írásjel okoz nehézséget. Főleg, mert mindennek meg van a maga jelentése. A grafológia egyik fő szabálya, hogy egy jel, nem jel. Mindig kell visszaigazolást, kontroll jeleket keresni, mielőtt egy felelősségteljes kijelentést teszek.

Ezek szerint a grafológiáról azt lehet mondani, hogy teljes képet ad egy ember személyiségéről, fizikai, érzelmi és intellektuális állapotáról.

Természetesen. A grafológia érinti mentális képességeinket, energia beosztásunkat, a munkához való viszonyunkat, a párkapcsolatainkat, érzelmi intelligenciánkat, a megbízhatóságunkat, stb. Sőt, vannak olyan területei is, amelyekben én nem mélyedtem el. Például az egészségi állapothoz kapcsolódó elemzés, mivel az írásminta tartalmaz információt arra vonatkozóan is, hogy például kinek van hajlama a magas vérnyomásra vagy egyéb betegségekre.

Mesélnél néhány jellemző írásjelről, amit mi magunk is értelmezhetünk az írásunkban?

Van néhány domináns jegy, ami már önmagában is árulkodó lehet. Persze, a kontrajegyeket itt is célszerű ellenőrizni, de ezek már önmagukban is hordoznak egy fontos jelentést. A teljesség igénye nélkül pár jel:
– a felfelé futó sorok optimista szemléletet mutatnak. (De az már nem mindegy, hogy mennyi erőre van szüksége az optimizmus fenntartásához.)
– a lefelé futó sorral óvatosabban kell bánni. Lehet pesszimista ember írása, ez a súlyosabb, itt tovább kell vizsgálni a pesszimizmus mértékét (jelenik-e meg pl önvád, vagy nagyon szélsőséges esetben fordulhat-e önmaga ellen az író). Az egyszerűbb eset, ha pl. egy átbulizott éjszaka után, kevés alvással írt nekem. Akkor csak egy pillanatnyi fáradtság jelent meg, amit hamarosan ki is fog aludni.
– a túl kicsi oválok alacsony önértékelést, a túl nagyok nagy önbizalmat jelentenek, de külön kategória a váltakozó méret (ne felejtsük el, hogy az átlagtól való eltérést vizsgáljuk)
– a grafológiában is a bal oldal a múlt, a jobb oldal a jövő. A margók mutatják az ezekhez való viszonyt. A múltunk a családunk, az ott kapott értékek. Ha egy kisméretű bal margó társul egy sztenderd árkádos kötésmóddal, akkor az író személynek nemhogy fontos a múltja, de nagyra is értékeli az onnan kapott erkölcsi értékeket.
Nagyon sok jel van, amit figyelni kell. A példaként felsoroltak csak egy domináns jellemző töredékét mutatják, az alapos vizsgálat során nagyon sok irányba ágazhat tovább az elemzés. Nincs két egyforma ember, nincs két egyforma írás.

Találkoztál már olyan esettel, ami feladta a leckét? Esetleg volt olyan vendéged, aki elégedetlenül távozott?

Ami legnagyobb kihívás számomra az, amikor egy szkeptikus ember ül le elém. A legnagyobb eredmény pedig az, amikor úgy áll fel, hogy már tudja, a grafológia nem varázslat. Egy olyan tudomány, olyan munka, amit, ha jól végzünk, akkor önmagára ismerhet az elemzés alapján. Kifejezetten elégedetlenül távozó nem volt. De olyan volt, aki arra törekedett, hogy megcáfoljon. Részigazságokat elfogadott, de a végén mégis kimondta, hogy humbug az egész. Azt gondolom, örülök, ha megmutathatom a munkám rejtelmeit, de nem dolgom, hogy bárkit győzködjek. Ez csak egy lehetőség az önismeret visszaigazolására egy vadidegen embertől.

Mit várnak tőled a kliensek az elemzések során?

Mindenfélét. (mosolyog) Aki nem ismeri a módszert, gyakran a jövőjét kérdezi. De néztek már boszorkánynak is, mert véletlenül aznap pont fekete ruhát vettem fel. Aki kicsit ismeri az íráselemzést, az tudja, hogy pl. nem a jövőbe látok, hanem az illető jövőhöz való viszonyát, a nyitottságát, vagy az esetleges félelmeit.

Mi az, ami miatt lelkesedni tudsz egy íráselemzésért? Mi motivál leginkább, amikor leülsz az írásminta elé?

Szeretem a megmérettetést. Minél különlegesebb egy írás, annál több minden rejtőzködik benne, mögötte. Kevesebb a kihívás abban az írásban, amit gyöngybetűkkel – az iskolában megtanult módon – használnak. Nincs benn kiugrás, megfékezés, őket nehéz megfogni abban, hogy vajon mit rejtegetnek és mi a valódi énjük. Hiszen mindenkiben lobog tűz. Nagy kedvencem a gyorselemzés. Abban a pillanatban beszélhetjük meg a gondolatokat, és a lehetőségeket.

Tapasztalataid alapján mennyire ismerik önmagukat az emberek? Mennyire okozol meglepetést nekik az elemzéssel?

Aki tudja a grafológia jelentését, az általában jó önismerettel rendelkezik. Igazából számomra az a fontos, hogy amikor valaki felkel tőlem, akkor elismeri, hogy a grafológia valóban tudomány és nem varázslat.

Felkértek már írásminta elemzésére cégektől, hogy az adott munkakör betöltéséhez megtalálják a megfelelő személyt a te segítségeddel?

Dolgoztam elég hosszú ideig egy munkaerő közvetítő cégnek, ahol több száz elemzést készítettem azzal a céllal, hogy felmérjem, az ott dolgozók elégedettségét. Emellett például vizsgálnom kellett, hogy bizonyos emberek megfelelőek lennének -e vezető pozíció betöltéséhez, továbbá, mennyire alkalmasak az ott dolgozók a csapatmunkára, vagy inkább magányos farkasok és elülnek a sarokban.

Mennyire figyelsz fel a saját kézírásodban bekövetkező változásra? Volt már olyan élethelyzeted, amikor saját célra használtad fel a tudásodat, mondjuk egy párkapcsolatot érintően.

Már nem nagyon tudok spontán írni. Nem csak a személyiségünk hat a kézírásunkra, hanem a kézírás is visszahat a személyiségünkre. Bevallom…. kipróbáltam. Nagyon nehéz feladat. Mivel ismerem a betűk jelentését, csak egy betűt néztem ki magamnak, amit szerettem volna, szeretnék megváltoztatni azért, hogy én magam változzam. Évek óta „kínlódom” a feladattal. Amikor ráérősen, szépen írogatok, már simán megy a dolog. Viszont, amikor például gyorsan jegyzetelek valamit és visszanézem, bizony, még mindig a régi módon írom azt a bizonyos betűt. Párkapcsolatnál azért probléma, mert egy kialakulóban lévő kapcsolatban még nem jelennek meg a hatások azonnal az írásban, ahhoz legalább fél évnek kell eltelni, hogy beszivárogjon az információ (ez amúgy egy általános szabály). A mentális képességek, a feladatokhoz való hozzáállás, az alkalmazkodóképesség, közösségi viszonyok külön-külön láthatóak. Egyetlen dolgot tudnék előzetesen lecsekkolni, azt, hogy mi a másik szeretetnyelve. Amennyiben már egy hosszabb ideje tartó viszonyról van szó, akkor már lehet összeillőségi elemzést készíteni, de mindkét fél írásmintája és beleegyező nyilatkozata szükséges hozzá.

Ezek szerint az írásmódunk mindig árulkodik arról, ha valamilyen változás történt az életünkbe, de csak bizonyos idő elteltével? Vannak olyan jelek, amelyek viszont stabilak maradnak, tudsz erre példát is mondani?

Igen, bár vannak azonnal nyomot hagyó változások, jelek az írásban, de ezek sosem jó dolgokra utalnak. Ide tartozik egy haláleset vagy bármilyen sokkhatás, ami általában lendületcsökkenésben mutatkozik meg. Egyszerűen sokkolja az írást is. A stabilitásra utaló írásjegyek (például az ékezetek elhelyezkedése) általában nem változnak meg, és az egyén mentális képességeire lehet következtetni általuk.

Tudom, hogy most nincs arra lehetőség, hogy az összes lehetséges írásjel jelentését megkérdezzem. Viszont elárulod nekem, hogy a szeretet kifejezése milyen betűvel írható le?

Ennek is lehet több jele, egyet kiemelnék. Az írásban is jelennek meg szimbólumok, mint amikor valamit rajzolunk, vagy például a betűk átalakulnak, olykor számokká. A szeretet esetében is ez történik, ami az SZ betű szív alakká változik. Ilyenkor az S nyomtatot,t a Z pedig 2-re formálódik. Ebből már tudom, hogy az illetőnek nagy szíve van.

Szerinted mennyire jelent problémát, hogy egyre kevesebbet használjuk a kézírásunkat?

Mint grafológus, semmiképpen nem tartom jó dolognak a kézírás megszüntetését. Sajnos erről is érkeznek hírek a tengerentúlról. Mi lesz a gyerekek fejlődésével? Mi lesz a finommotorikával például? A grafológiát is fejlesztik, már gépírást is elemeznek. Én szeretnék a kézírásnál maradni. Attól is egyediek vagyunk, és ez fantasztikus dolog!

Mi a legkülönlegesebb élményed ezen a területen?

A nagy kedvencem? Sok kedvencem volt, de egyet kiemelnék, nagyon megérintett… pár éve történt, de örök nyomot hagyott bennem. Egy nyugdíjas hölgyet elemeztem, gyorselemzés volt. Kellemes beszélgetés a napsütésben, majd egy kis borzongás.
Nagyon erős jele volt írásában a hitnek. Hogy ki, miben hisz, azt nem tudhatom, épp ezért óvatosan fogalmazva mondtam neki, látom azt, hogy hisz egy felsőbb erőben, ami segíti őt. Nem tudom milyen erő, de nagyon meghatározza életét.
A válasza: Kedveském, én orvos mellett dolgoztam a műtőben. Amikor egy öreg néninél beállt a klinikai halál, háttal a néninek elfordultam egy üveges ampulláért, ami a kibontáskor megvágta a kezem. A nénit sikerült újraéleszteni, és amikor magához tért, megkérdezte, hogy van a kezem. Csak egy módon láthatta…. felülről… Azóta hiszek szó szerint a felsőbb erőben. Mindennél jobban.
Ebbe még most is beleborzongok.