Warning: file_put_contents(): Only -1 of 46307 bytes written, possibly out of free disk space in /web/k5fc/afuzet.hu/wp-content/plugins/bsa-plugin-pro-scripteo/frontend/css/template.css.php on line 31
Mit ne tegyél az új munkahelyeden - aFüzet

Mit ne tegyél az új munkahelyeden

Emlékszem a napra, amikor beléptem az első igazi munkahelyem kapuján: tele voltam tettvággyal, bizonyítási szándékkal, és persze be voltam szarva. A megítélésed alapja a munkád minősége kellene, hogy legyen, de azért van pár dolog, amire nem árt oda figyelni a kezdetekben, amikor még csak megpróbálják rólad kialakítani azt a bizonyos képet. Nézzük az aranyszabályokat.

1. Barátkozz, de ne ess túlzásba! Végre egy hely, ahol tiszta lappal kezdhetsz, a hangsúly a tisztán van. Nem kell az első percben kitárulkoznod és az összes kollégádat a „bizalom körébe” fogadnod, miközben a nevedet is alig jegyezték még meg. Nem kell minden bizalmas információt a nyakukba önteni, ezzel épp ellenkező hatást érhetsz el. Persze túl távolság tartónak sem szabad lenned, inkább találd meg a köztes megoldást: legyél érdeklődő, kérdezz sokat az új munkatársaktól, akár a munkáról, akár róluk (persze csak óvatosan ). Ne feledd, amúgy is te vagy a „ friss hús „, ne akarj még több okot adni arra, hogy rólad beszéljenek.

2. Ne szidd a munkahelyed! Persze mindenki tudna mondani valamit, amit nem kedvel a munkahelyén, de ezt ne az első időszakban tedd, és mérd fel azt is, kinek szidsz bármit és bárkit. Nem tudhatod ki milyen pozícióban van, vagy kinek adja tovább az infót: az újonc máris panaszkodik. Ha a munkafolyamattal kapcsolatban lennének valóban építő jellegű gondolataid, azt az illetékes vezetővel oszd meg. Ám ne feledd, a kezdeti időszak a figyelés és a tanulás időszaka.

3. Figyelj az öltözködésre! Jól tudjuk, a külső nem minden, de valljuk be, az első benyomást akarva akaratlanul innen szerezzük. Nem fogsz, és nem is kell mindenkinek tetszeni, de ha például egy munkahelyen van dress code, azt ne te próbáld megváltoztatni már az első héten. Nem baj ha megvan a saját stílusod, sőt, de ha kicsit extravagánsnak mondható, akkor lassan adagold a kedves kollégáknak. Azt pedig fogadd el: bizony vannak ruhadarabok, cipők és egyéb kiegészítők, amik nem illenek bizonyos munkahelyekre. Ezeket tartogasd otthonra.

4. Ne vállalj be minden melót! Fontos már az elején lefektetni bizonyos szabályokat, és ez nem azt jelenti, hogy te kerülöd a munkát, de ha nem akarsz te lenni, akit mindenki kihasznál csak mert új, vagy mert „jaj ő úgyis megcsinálja”, akkor jó ha az elején ezt finoman közlöd velük. Nyilván ilyenkor mindenki szeretné bebizonyítani milyen rátermett és jó munkaerő, de ez nem összetévesztendő a palimadárral, főleg ha a végén más aratja le a babérokat.

5. Ne vegyél fel új és rossz szokásokat csak azért, hogy elfogadjanak! Ezt talán nem is kell sokat taglalni. Nem kell azért rászokni a cigire, mert a bagázs nagy része ott lebzsel, vagy nem kell neked folyton abba a drága kajáldába járnod ebédelni, csak mert páran mindig ott esznek, ha neked nem fér bele anyagilag. Add önmagad, ez hosszútávon kifizetődőbb lesz, és biztos találsz majd olyanokat, akik szintén pont azt nem tehetik vagy teszik meg, amit te sem. Tessék, máris ott a közös pont.

6. Házi nyúlra nem lövünk– tartja a bölcs mondás és mint mindennek, ennek is van alapja. Nem a legjobb döntés -főleg az elején – flörtbe bocsátkozni a munkatársaddal. Nem csak azért, mert megannyi probléma forrása lehet ez, hanem, mert nem jó érzés mindig a főnök „mucikájának”/”pasijának” lenni. Mindig valakinek a valakije leszel így, és sosem igazán a saját eredményeid alapján ítélnének meg. Persze, mindig vannak kivételek, te döntöd el, megéri-e az iroda affér.

Minden munkahely és munkaközösség más: vannak lazábbak és vaskalaposabb helyek. A végén úgyis tudni fogod, amikor a számodra minden szempontból tökéletes vagy legalábbis ahhoz hasonló helyre kerültél. Addig is itt ez a lista.