Warning: file_put_contents(): Only -1 of 46307 bytes written, possibly out of free disk space in /web/k5fc/afuzet.hu/wp-content/plugins/bsa-plugin-pro-scripteo/frontend/css/template.css.php on line 31
Sose késő váltani - Interjú Martinovics Dorinával - aFüzet

Sose késő váltani – Interjú Martinovics Dorinával

A Centrál Színház Mary Page Marlowe című előadása kapcsán beszélgettünk Martinovics Dorinával. 

A Puskás Tamás rendezésében színpadra állított mű 11 jelenetben meséli el egy asszony életét. A csecsemőkortól a halálos ágyig végigkísért női sors könnyen szíven találja a nézőt. Rossz szülői minták, barátok, férjek, szerető, ügyvéd, pszichiáter – Mary életének minden egyes szereplője mint mozaik darabkák segítik megérteni lelki vívódásainak okát. A végén összeáll a kép: megtudjuk, mi állt Mary boldogságnak útjában, min tud múlni egy életút.

Mary Page negyvenes bőrébe bújtál a darabban. Mennyire kellett tanulmányoznod a korosztályos női sorsokat, vagy felhasználni akár saját életed apró mozzanatait, hogy a karakteredet a leghitelesebben alakítsd?

Nem kellett sokat kutakodnom, de szerencsére nem azért, mert velem olyan szörnyűségek történtek volna, mint Maryvel. Negyvenes nőként elég sok mindent megélt és megért az ember. Már gyerekként kiosztják nekünk a szerepeket. Mindenhol meg kell felelnünk. Isten tudja, mi lennék én is, hogyan alakul az életem, ha nem akartam volna megfelelni anyaként, szeretőként, vagy színésznőként. E tekintetben tökéletesen átérzem hősnőnk sorsát. A darab is azt a kérdést feszegeti, hogy vajon mire az életünk végére érünk, azt fogjuk érezni, hogy az voltam, amit elvártak tőlem, vagy az, ami lehettem volna, magamtól?

Azt gondolhatnánk, hogy egy negyvenes nő ma már nagyon is tudja, hogy mit akar az élettől.  Tényleg ennyire nehéz a saját út tudatos kijelölése?

Erre nem hiszem, hogy lehet általános választ adni. Én a 40. születésnapomon döntést hoztam, változtattam, mert azt éreztem, hogy már nem vagyok a helyemen. Még én is keresésben vagyok. Ez nem azt jelenti, hogy ne tudnám ki vagyok én, inkább azt, hogy fontosabbá vált, mi az, amit valóban szeretnék. A legnagyobb kihívás, hogy ezt kétgyerekes anyaként összehangoljam a kötelességeimmel. 
Egy színésznek alapvetően nehéz összehangolni a magánéletet a szakmával. Nem vagyok otthon esténként, így nem tudom lefektetni a saját gyerekemet. Sok mindent nem csinálhatok meg, ami miatt lelkiismeret furdalásom van. Amikor kimegyek a színpadra, az csodálatos, de mindennek ára van. 

A darab érzékletesen megmutatja, hogyan változhat meg a személyiségünk a különböző életszakaszokban, milyen karaktervonásokat vehetünk fel bizonyos szituációk hatására. Az előadásban ezeket több színésznő demonstrálja. A próbafolyamat során figyelemmel kísértétek egymást, az átalakulásokat, illetve megbeszéltétek, hogy milyen ívet és hogyan zár le egy-egy etap?  

Az eredeti szándék szerint azért játssza több, különböző nő Maryt, hogy jobban érzékelhető legyen, hogy amit látunk, az bárkivel megtörténhet. Az író először egy konkrét emberről mintázta a sztorit, aztán rájött, hogy részleteiben tulajdonképpen minden nőről szólhat. Emiatt nem is akartuk összehangolni. Én csak azzal a blokkal foglalkoztam, ami az enyém. Nyilván megnéztem a többieket is, de nem volt olyan szándék, hogy hasonlítsunk – se külsőre, se belsőre.

Azt azért kimondhatjuk, hogy a legerősebb életszakasz neked jutott. Előtte csak bemelegítésnek érzi az ember, ami rá vár, utána csak könnyebb lesz.

Igen. Ez a „midlife crisis”, azaz életközepi válság köztudottan egy nagyon nehéz időszak. A nőknél nem egyszerű kapuzárási pánikról van szó. Onnantól kezdve már nehéz másmilyen lenni. Ha negyvenesként jössz rá arra, hogy nem sikerült elérned, amit szerettél volna, vagy rossz irányba indultál, azt nagyon nehéz feldolgozni. Persze sose késő váltani, sok nőnek sikerül, de nem könnyű.

Te kitoltad ezt az időszakot, mivel másfél éves a kisebbik gyermeked…

Igen. Így most inkább harmincasnak érzem magam. Annyi dolgom lett hirtelen, mint amikor huszonöt voltam.

 

Ajánljuk még:

Az ember nem tudhatja mindig, hogy mit akar – Interjú Fehér Tiborral