Warning: file_put_contents(): Only -1 of 46307 bytes written, possibly out of free disk space in /web/k5fc/afuzet.hu/wp-content/plugins/bsa-plugin-pro-scripteo/frontend/css/template.css.php on line 31
"Casting helyett találkozások voltak" - Enyedi Ildikó legújabb filmjét már most szeretjük - aFüzet

„Casting helyett találkozások voltak” – Enyedi Ildikó legújabb filmjét már most szeretjük

„Hogy a feleségem megcsal, régen sejtettem. De hogy evvel…”
Így kezdődik  Füst Milán: A feleségem története című regénye, ami sok mindent elárul arról a csodálatos szerelmi történetről, ami máig a magyar irodalom egyik legnagyobb hatású gyöngyszeme, és amit a nemzetkozi szinten is elismert filmrendező, Enyedi Ildikó a Filmalap támogatásával visz filmre. A forgatások már zajlanak, a múlt héten tartott sajtótájékoztatón az alkotók világhírű színészek társaságában osztották meg gondolataikat és a legfontosabb tudnivalókat a nagyszabású filmprojektről a Vasúttörténeti Parkban.

Amikor a szenvedélyes, életre szóló férfi-női kapcsolatra gondolunk, kevés olyan világirodalmi alkotás juthat eszünkbe, ami úgy át tudná adni a szerelem összetett, sokrétű mivoltát, mint Füst Milan gyönyörű műve.

Az irodalmi Nobel-díjra felterjesztett A feleségemt című regénye az alapja Enyedi Ildikó forgatókönyvének, ami egy új médium számára igyekszik minél pontosabban és gazdagabban közvetíteni nemcsak a történetet, de Füst Milán szellemét, gondolatait is. Störr Jakab, a holland hajóskapitány, rögvest megkéri Lizzy, az elragadó francia hölgy kezét, amint meglátja. Boldognak induló házasságuk azonban a meghitt pillanatok mellett gyötrelmes órákban is bővelkedik. A kapitány érzelmi hullámverései a féltékenység tűpontos természetrajzát és a férfi-nő kapcsolat feloldhatatlan ellentmondást tárja elénk.

„Füst Milán regenye (nem csak ez) túlmutat az irodalmon. Fontos dolgokat ír, próbálja átadni, hogyan is éljük az életünket.  Minden benne van,  ami megfog egy kamaszt, és én ilyen tekintetben megmaradtam kamasznak. Továbbra is nagyon érdekelnek a hasonló  világnak az aalapkérdések..(…) A világnak azt a sok színét, amit beleírt a regényébe, próbálom én is felvinni a filmvászonra.” Válaszolta Enyedi Ildikó az újságírók azon kérdésére, miért pont ezt a történetet választotta legújabb filmjének.

„Fiatal koromban egyfajta „vakság” volt rám jellemző: csak mentem afelé, ami igazán érdekelt. Most is ezt teszem, csak tudatosabban érzékelem a környezetet. Kelet-európai rendezőként soha nem volt megfogalmazva az elvárás felém, de mégiscsak éreztem, hogy a szociálisan erősen érzékeny téma, amit elvárnak tőlem, vagy pedig egy nagyon extrém szerzői gesztus…. Ez egy szenvedélyes szerelmi történet. Nem igazán ezt várják tőlem, inkabb azt, hogy valamilyen módon képviseljem a nők ügyét, a női szempontot, ami alulreprezentált a filmekben. Hát én egy férfiról készítek most filmet….”

A sajtótájékoztatón a film férfi főszereplője, a Störr kapitányt alakító Gijs Naber elmondta:„Csakúgy, mint egy tengerész, aki várakozással tekint egy távoli, ismeretlen helyre való utazásra, én is szívesen járok új, izgalmas utakon. Úgy gondolom, hogy ez a kíváncsiság és az új ötletekre való nyitottság vezetett Enyedi Ildikó  és A feleségem története felé. Soha nem lehet előre tudni, hogy egy-egy döntésünk mit hoz majd, de csak akkor tapasztalhatjuk meg, ha „bízunk a szélben, amikor vitorlát bontunk”.

A  regényről szólva elmondta, hogy miután elolvasta, elsőre megfogta a főszereplő karaktere, az, ahogy a szerelemhez viszonyul; a küzdelme, ami megjelenik a regényben csodálatra méltó. Olyan, mint egy tigris, aki a végsőkig harcol, a legmélyebbre is eljut a küzdelemben, de onnan is kijön.

A feleségét, Lizzyt játszó Léa Seydoux arra a kérdésre, miért mondott igent, elárulta: „A felkérésében az vonzott a legjobban, hogy Enyedi Ildikóval dolgozhatok együtt.” A sztoriról szólva úgy nyilatkozott, hogy először a történet látható egyszerűsége fogta meg,  ami valójában sokkal komplexebb, bonyolultabb dolog, mint elsőre látszik. Nagyon megtetszett neki a történet összetettsége, ahogy megjelenik benne, hogyan kell szeretni; a szerelem különböző szintjeinek szépsége és nehézsége.

A film rendezője, Enyedi Ildikó a szereplőválogatásra vonatkozó kérdésre titokzatosan csak annyit mondott:” Casting helyett találkozások voltak.” Ami a lényeg, maga a mesteri mű, ami – hogy Havas Ágnes szavaival éljek – egy másik mester kezébe került, és amiről a film kapcsán így szólt az alkotó: ”Sokunknak, akik ismerjük és szeretjük ezt a regényt, volt egy képzeletbeli Störr kapitányunk és Lizzynk.  Különleges, boldog érzés látni most őket hús vér emberként, mert Gijs és Lea lehengerlő erővel írta át a régi képeket a fejemben.  Ez a két vonzó, esendő, titokzatos lény új kapukat nyitott meg a szívemben, és, ahogy a stábunk reakcióit látom, nemcsak az enyémben. Ez egy nagyon személyes film lesz, és, mint minden ilyen, jó eséllyel nagyon személyes lehet mindenkinek.”

Mécs Mónika vezető producer hangsúlyozta: „Felemelő érzés, hogy egy magyar író művét angol nyelven, Európa szerte ismert színészekkel forgatjuk, akiknek a közvetítésével ez a csodálatos magyar mű még több emberhez eljuthat majd a világ minden táján.”

A Mesterházy Ernő, Muhi András –, a német Komplizen Film, az olasz Moliwood és a patinás francia Pyramide koprodukciójában készülő film forgatókönyvét Enyedi Ildikó írta, az operatőr Rév Marcell, a vágó Szalai Károly, a látványtervező Láng Imola, a jelmeztervező Flesch Andrea, a VFX Supervisor Klingl Béla, a zeneszerző az olasz Teho Teardo. A Filmalap 1,15 milliárd forintos gyártási támogatásával készülő A feleségem története a tervek szerint 2020 őszén kerül a mozikba, a Mozinet forgalmazásában.

Amit a forgatásokról tudni lehet, hogy nagyjából félidőnél tartanak az 56 tervezett forgatási napból. 11 hamburgi nap után most Budapesten folyik a munka. A fóti Huszárik műteremben egy párizsi és egy hamburgi polgári lakást építettek fel, ahol 18 napon át rögzítették a belső jeleneteket. A fővárosban a párizsi jeleneteket veszik fel, bár Kőbánya egy kis időre Hamburggá válik majd. A legnagyobb kihívást most az jelenti, hogy a táblák, lámpák, modern tárgyak kikerülésével az utcaképet hiteles, korhű módon tudják majd kialakítani.

A nemzetközi színészgárdát felvonultató film forgatásának első szakasza már sikeresen lezajlott Hamburgban. A német kikötővárosban a feszített tempójú forgatás csak a stáb mély alázatának és hatalmas munkabírásának köszönhetően fejeződött be időben. A legbonyolultabb felvétel talán egy éjszakai kaszkadőrugrás volt egy hídról, és az alkotóknak biztosan sokáig emlékezetesek lesznek azok az aggódással teli derűs percek is, amikor apálykor a csatornarendszerben megfeneklett az óriási hajó – rajta a színészekkel, a rendezővel és az operatőrrel.

A belső felvételeket a Filmalap MAFILM Igazgatóság fóti stúdiójában rögzítették, míg a Párizsban játszódó külső jeleneteket Budapest több helyszínén – köztük a Vasúttörténeti Parkban – veszik fel. A film férfi főszereplője Gijs Naber holland színész, női főszereplője pedig a világhírű Léa Seydoux francia színésznő. A forgatás augusztusban, Máltán ér majd véget. A féltékenység természetrajzát ábrázoló romantikus film gyártását a Filmalap 1,15 milliárd forinttal támogatta. Az Inforg-M&M Film vezetésével német, olasz és francia koprodukcióban, a német-francia Arte, az olasz RAI, az RTL Klub, az Eurimages és a Kreatív Európa Média támogatásával készülő alkotás a tervek szerint 2020 őszén kerül a mozikba.

Fotók: Csata Hanna

Képek forrása: A feleségem története/Facebook