Warning: file_put_contents(): Only -1 of 46307 bytes written, possibly out of free disk space in /web/k5fc/afuzet.hu/wp-content/plugins/bsa-plugin-pro-scripteo/frontend/css/template.css.php on line 31
Gaëlle Josse: Egy asszony ellenfényben - Vivian Maier élete - Könyvajánló - aFüzet

Gaëlle Josse: Egy asszony ellenfényben – Vivian Maier élete – Könyvajánló

Vivian Maier fotós életét rekonstruálja Gaëlle Josse: Egy asszony ellenfényben című könyve, mely a Corvina Kiadó gondozásában jelent meg Magyarországon.

A kiemelkedő tehetségű, különös személyiséggel bíró alkotó saját fotóinak zömét nem is látta. A francia-osztrák származású amerikai fényképész ugyanis nevelőnőként dogozott, és emellett hobbiból fotózott szenvedélyesen. New York és Chicago utcáit járva az elesetteket, az amerikai álomból kirekesztetteket örökítette meg nagy érzékenységgel. Munkáit csak halála után fedezték fel, sokáig egy raktár mélye rejtette fotóklisékkel, filmtekercsekkel, negatívokkal teli dobozait. A szerző rendkívüli empátiával vázolja föl egy magányba és anonimitásba menekülő nő portréját, éles fényt vetve nyugtalanító és rendhagyó sorsára, mert amilyen fényes hírnév övezi ma Vivian Maier nevét, olyan sötét homály fedte az életét.

„Vivian Maier magánéletéről valójában azok sem tudtak semmit, akik személyesen is ismerték. Csak nagyon töredékes forrásokból tudni/sejteni, hogy francia anyától és magyar-zsidó apától származik. Bár New Yorkban született, gyermekkorát Franciaországban töltötte édesanyjával. Az ötvenes évek elején végleg visszatért Amerikába, ahol először munkásként, majd gazdag családoknál nevelőnőként dolgozott.
Még Franciaországban, édesanyja barátnője Jeanne Bertrand tanította meg fotózni egy ősöreg Kodak géppel. A fiatal nőnek a szenvedélyévé vált ez a hobbi, ezért amikor Amerikában nevelőnő lett, már profibb géppel folytatta. Amíg lehetősége volt rá, maga hívta elő képeit, később ezt szakemberekre bízta, majd még később pedig csupán negatívokon őrizte meg képeit. Mindebből arra lehet következtetni, hogy alkotásait soha senkinek sem mutatta meg, hobbiját afféle személyes ügyként kezelte.
Eleinte igen amatőr majd egyre egyénibb, profibb módon örökítette meg New York majd Chicago mindennapi utcai életét. Kialakult saját szemlélete, stílusa, így szinte minden képe egy-egy történetet mesél el. Nagyon szélsőséges ábrázolásmódot ne várjunk Tőle, hiszen nem az élet árnyoldalait rögzítette, inkább azt mondanám, hogy legtöbb alkotása inkább melankolikus, s ezen portréi finom érzelmekkel átitatottak. De magáról a fotósról semmit sem árulnak el, mintha úgy lenne alkotója a képeknek, hogy közben mégis kívülálló marad.
Életműve -lehet- örökre elveszett volna, ha idős korára nem kerül nehéz anyagi helyzetbe, s ingóságait nem árverezik el. Egy efféle aukción akadt rá negatívjaira és néhány fotójára John Maloof történelem szakos egyetemista, aki Chicago múltjáról írta szakdolgozatát és ahhoz keresett képanyagot. Hamar rájött, hogy micsoda különleges gyűjtemény egy része került Hozzá, ezért igyekezett a teljes Vivian Maier életművet megszerezni. Ennek feldolgozása folyik még ma is, s bár vannak viták a jogdíjakkal kapcsolatban, azért szerencsére albumok és vándorkiállítások engednek bepillantást egy alapvetően végtelenül magányos, szomorú és titokzatos nevelőnő fotográfiai munkásságába.” Károly Szabolcs
A fotósról dokumentumfilm is készült Finding Vivian Maier címmel.

Részlet a könyvből

CHICAGO, EGY ÚJ ÉLET KEZDETE

Vivian számára elérkezett az újabb elválás ideje, az új életé, amely több mint fél évszázadig tart majd. 1956-ban New Yorkból Chicagóba költöözik. Látjuk magunk előtt, amint ott áll a Grand Central Station árkádjai alatt egyedül, az örökös szürke vagy bézs kosztümjében, egyszerű bőröndjével a kezében a körötte ide-oda izgatottan rohanó emberek tömegében. Lassan megtalálja a vágányt, amelyet megkeresett a hatalmas jelzőtáblán, nem siet, van még ideje. Senki sem jön, hogy megölelje, hogy jó utat kívánjon, vagy esetleg egy üveg vizet vagy képes újságot vegyen neki.

A reggeli fény ferde sugárban hatol be a pályaudvar hatalmas ívelt üvegablakain. Feje fölött a mennyezet freskóin csillagképek és ezernyi festett csillag. Van-e közöttük legalább egy, amelyik vigyáz rá? Olyan út ez, amelyről nincs visszatérés.
Nyolcszáz mérföld északnyugatra, a Michigan-tó partja felé. A „szelek városa”, ahogy hívják télen-nyáron szélsőséges hőmérséklete miatt. Chicago lesz az ő városa, haláláig.

Nem tudjuk, mi késztette erre az útra. Egy állásajánlat? Komoly fiatal lányt keresünk, azonnali munkakezdéssel… Vagy ő döntött úgy, hogy végleg eltávolodik azoktól, akik még megmaradtak a családjából? De ismerjük Vivian függetlenségét és bátorságát. Néhány ruha, fényképekkel teli dobozok, kontaktmásolatok, könyvek, képes újságok, mindenféle iratok és dokumentumok, melyeket felhalmoz anélkül, hogy bármit is kidobna, a fényképezőgépei, néhány filmtekercs. Ez minden csomagja, amit felad. New York immár mögötte van, egész addigi életével, nem tér vissza ide többet. Ha valami visszatartotta volna, az

Berthe Lindenberger, nagyanyja barátnője, akivel szoros kapcsolatban volt. Anyját és nagyanyját pótló, szeretetteljes, megnyugtató valaki. Vivian is hűséges természet. Egész életében keresi, hol horgonyozhatna le. Berthe halála után már nincs semmi, ami New Yorkhoz kötné.
Munkásságában nagy teret szentel az idős asszonyoknak. Semmit sem fényképezünk véletlenül. Egy művész örökké azt keresi, ami kísérti,
kínozza, gyötri, semmi mást. Vivian Maier elsősorban művész, még ha ezt nem állítja is magáról. Kenyérkereső munkája szükséges számára,
de csak mellékes elfoglaltságként. Nem nevelőnő, aki szórakozásból fényképez, hanem művész, aki beéri egy kenyérkereső munkával. Objektív kérdése. Nézőpont kérdése. Hogy műve titokban marad, nagy része nem látható, még saját maga sem látja, hogy sosem próbálja bemutatni, eladni, kiállítani, az megint más kérdés. Egy talány, amit koncentrikus körökben közelítünk meg.

 

A könyv oldala a Corvina Kiadó honlapján