Warning: file_put_contents(): Only -1 of 46307 bytes written, possibly out of free disk space in /web/k5fc/afuzet.hu/wp-content/plugins/bsa-plugin-pro-scripteo/frontend/css/template.css.php on line 31
Májusi mozipremierek, amiket kár lenne kihagyni - aFüzet

Májusi mozipremierek, amiket kár lenne kihagyni

Manta Ray
francia-kínai-thaiföldi dráma – 105 perc

Phuttiphong Aroonpheng első nagyjátékfilmje nem csupán egy humanista dráma, de egy tüneményes parabola is a világ legüldözöttebb népcsoportjáról, a rohingyákról. Varázslatos zenei és képi világával egy új, modern zsánert teremt. A Manta Ray a 2018-as Velencei Filmfesztiválon debütált, és elvitte az Orizzonti szekció fődíját, majd Toronto és San Sebastián is műsorára tűzte. Díjat nyert Thessalonikiben, Mumbaiban, Cairo-ban, Zágrábban és számos év végi lista titkos kedvence lett.
Tartalom:
Egy partmenti kisvárosban, Thaiföldön, egy halász egy eszméletlen férfit talál az erdőben. Thongchainak nevezi a néma ismeretlent és barátjának fogadja. Amikor a halász egy nap eltűnik a tengeren Thongchai lassan átveszi megmentője életét – beleértve a feleségét, a házát és a munkáját.

A művészet templomai: Leonardo 500
olasz dokumentumfilm – 90 perc

A művészet templomai ismeretterjesztő sorozat következő bemutatója az egyetemes művészettörténet egyik legismertebb és legjelentősebb alakja, Leonardo da Vinci előtt tiszteleg, halálának ötszázadik évfordulója alkalmából. Leonardo az itáliai reneszánsz polihisztor mestere, festőművész, szobrász, építész, természettudós, humanista, és feltaláló volt egy személyben – ám mindenekelőtt a világ titkai után kutató, fáradhatatlan felfedező volt. Tudományos feljegyzései és találmányainak leírásai több ezer oldalt tesznek ki, amelyeket összefoglaló néven da Vinci-kódexeknek neveznek.

Az évforduló alkalmából moziba kerülő film ezek megfejtését kísérli meg, egy egészen új nézőpontból vizsgálva és értelmezve ezt a monumentális gyűjteményt: több évtizednyi kutatómunka eredményei és mesterséges intelligencia alapú technológiák felhasználásával a da Vinci-kódexek merőben új perspektíváit tárja fel, bemutatva azok elméleti és gyakorlati felhasználási lehetőségeit. A filmben megszólaló szakértők és mérnökök Leonardo tanulmányait olyan új megvilágításba helyezik, amely során a nézők a modern kor vívmányain keresztül ismerhetik meg a mester géniuszát, felfedezve, hogy az ipar, a mérnöki- és orvostudományok, a kommunikáció, az anatómia és a 21. századi modern művészet gyökerei mind Leonardo munkásságáig nyúlnak vissza.

Erdei boszorkány – Tűzpróba
dán-norvég-cseh-magyar családi fantasy

A 12 éves Clara átlagos lány egészen addig, míg egy rejtélyes fekete macska meg nem karmolja. Egyik napról a másikra Clara képessé válik kommunikálni az állatokkal, és hamarosan rájön, hogy valójában egy vadboszorkány család tagja. Míg Clara az újonnan felfedezett képességeivel ismerkedik, két ördögi vadboszorkány tervet sző, hogy meghódítsa és elpusztítsa a vadvilágot – Clara pedig fontos szerepet játszik a tervükben. Barátai segítségével és mentora támogatásával Clarának azért kell harcolnia, hogy megmentse önmagát és a vadvilágot.

Éter
litván-olasz-magyar-lengyel-ukrán történelmi dráma thriller – 118 perc

A 20. század elején, a világháború árnyékában egy lengyel orvos mániákusan kísérletezik az éterrel, a kvintesszenciával, ami megfosztja pácienseit szabad akaratuktól, tudatuktól, ugyanakkor teljesen megszünteti fájdalomérzetüket. Amikor egy fiatal nő belehal egy kudarcos kísérletébe, halálra ítélik, és a bitófától csak az utolsó pillanatban menekül meg. Az orvos a Monarchia hadseregében találja magát, ahol parancsnoka jóváhagyásával katonaorvosként folytatja a kísérletezést, minden morális gátlás nélkül manipulálva az embereket.

Az Éter a saját lelkét az ördögnek áruba bocsátó tudós, Faust történetének újragondolása. „Annak idején négy éven át folytattam intenzív tanulmányokat a fizika területén, sajnos kiderült, hogy bár szeretem a fizikát, ez a kapcsolat egyoldalú, így aztán felismertem, hogy valami másba kell fognom, soha leszek Nobel-díjas tudós. Az Éter első tanulmányaim visszatükröződése, állandó érdeklődésemé a tudományok iránt” – nyilatkozta Krzysztof Zanussi korábban a budapesti forgatás szünetében.

Zanussi az európai művészfilm meghatározó alakja, egyik utolsó nagy mestere. Filmjeit (Közjáték, Illumináció, A falon túl, Imperatívusz, A nyugodt Nap éve, Csendes érintés, Az élet mint nemi úton terjedő halálos betegség) számos nemzetközi filmfesztiválon díjazták. Az Éter a fausti történet és Frankenstein doktor alakjának megidézése. A film nemzetközi koprodukcióban és szereplőgárdával valósult meg. A főszereplő Jacek Poniedzialek (A varsói csata, 1920, Az érem másik oldala) mellett egyik főszereplője László Zsolt (Esti Kornél csodálatos utazása, A napfény íze, A hídember, Kontroll, Ópium: Egy elmebeteg nő naplója), továbbá Andrzej Chyra (Az ő nevében, A végrehajtó, Mindannyian krisztusok vagyunk).

A részben Magyarországon forgatott filmet a Magyar Nemzeti Filmalap is támogatta, illetve számos magyar filmes vett részt az elkészítésében. Az Éter a Laokoon Filmgroup koprodukciójában készült, ko-producerei Rajna Gábor, Sipos Gábor, Stalter Judit.

Fájdalom és dicsőség
spanyol dráma – 113 perc

Salvador Mallo filmrendező élete alkonyán visszatekint a maga mögött hagyott évekre. Gyermekkora a hatvanas években, családja kivándorlása egy jobb élet reményében és a letelepedés egy spanyol faluban, az első vágyakozások és az első már felnőttkori szerelem a pezsgő Madridban a nyolcvanas években, a szakítás fájdalma, miközben továbbra is szétfeszítik a heves érzelmek, ahogy az írást kezdi el alkalmazni terápiaként, hogy felejtsen, ahogy felfedezi a mozi varázsát, és az üresség, az a végtelen üresség, amely meggátolja, hogy továbbra is filmeket készítsen.

A “Fájdalom és dicsőség” az alkotásról szól, hogy milyen nehéz is elválasztani azt a magánélettől, s a szenvedélyről, amely értelmet ad az életnek és reményt. Salvador rádöbben, hogy égető szüksége van rá, hogy felidézze a múltját és ebben az elbeszélésben találja meg a megváltást. Pedro Almodóvar megannyi kín és dicsőség után karrierje egyfajta összegzéséhez érkezett. Legalábbis erre utal, hogy legújabb filmjének főhőse egy filmrendező, aki visszatekint életére, hogy alkotásai és szerelmei kereszttüzében próbálja értelmezni a jelenkor válságát. A spanyol kultrendező ehhez olyan világsztárokkal dolgozik együtt ismét, akik már első filmjei sikerénél is mellette álltak: Antonio Banderas és Penelopé Cruz.

100 dolog
német film – 111 perc

Az ember ne kössön részegen fogadást, mert a gatyája is rámehet. Toni szereti a kávéfőzőjét és a ruhatárát. Paul imádja az kütyüit és az edzőcipőit. Egy napon azonban anyaszült meztelenül ébrednek üres fűtetlen lakásaikban, úgy, hogy nincs semmijük. A két férfi állandóan rivalizál egymással, hogy kiderüljön, melyikük a jobb. Így aztán egy éjszaka olyan fogadást kötöttek, amit még sokáig megemlegetnek. 100 napig a rengeteg dolgukból minden nap csak egyetlen egyet vehetnek vissza. Te meddig bírnád a cuccaid nélkül?

Forrás – Mozipremierek